45. Jasper National Park + Icefields Parkway Part II (Gleccsert értünk)

2023.08.06

Mistaya Canyon

Elragadó állomásra érkezünk (még a Saskatchewan megálló előtt), a neve is kedves: Mistaya Canyon. Gyönyörű napsütés, ugrálásra hívogató kövek/sziklák és igazi Sziklás-hegységbeli fenyős táj fogad minket.

A víz persze nagyon hideg, de ezt mi már megszoktuk, max. a lábunkat lóbázzuk bele egy-egy ilyen kirándulás alkalmával. És micsoda erővel tör utat magának a folyó! A lentebb látható canyon mélysége néhol szédítő és a folyó többezer éve igazán egyedi formákat vágott a sziklafalba (ezeket hívják pothole-nak, kb. mélyedésnek). Ezzel a jelenséggel majd még a későbbi canyonokban is találkozunk.

Ahogy a tábla is írja: a Mistaya folyó a Peyto Lake-től indul és a Saskatchewan folyóba torkollik innen kb. 4 km-re

Egy rövid pihenő után folytatjuk utunkat tovább, cél a BIG BEND.

A Big Bend nevű kilátóponthoz érve fantasztikus látvány fogad. Az óriási kanyart majd 3000m magas hegyek veszik körül.

BIG BEND, pont ahogy az ismertetőben láttuk

A következő úti céltól bár indul túravonal, de mi idő híján csak messziről csodáljuk meg a Parker Ridge nevű gleccsert. Nemhiába! Vár ránk egy igazi nagy kaland egy óriási gleccseren! :)

Parker Ridge, Icefields Parkway

Az Athabasca Glacier (gleccser) az autóútról szemlélve nem tűnt se túl messzinek se túl nagy kihívást jelentő sétának. Útközben döbbenünk rá, hogy ide bizony sokan téli ruhában érkeznek, errefelé a nyár/ősz közepén is lehet tél!  A legnagyobb hőmérséklet különbség + szél a meleg völgyek és a gleccser között ősszel van -- mi szeptember végén jártunk arra.

Athabasca Gleccser előtti parkoló

De ez minket nem riasztott vissza! Nekiindultunk az egyre nagyobb széllel szemben a jégóriásnak.
3 millió éve hullik itt hó a Columbia Icefield-en, ami aztán jéggé sűrűsödik, majd lecsuszamlik a völgyekbe, ahol táplálja a hegyi folyókat.

Indulás a gleccserre
1992-ben még itt volt a jéghatár vége
Athabasca Glacier

A séta során végig látható, hogyan húzódott vissza a jégréteg évtizedenként olyan messzire, hogy az autóútról már nem is látjuk a végét. Azért döbbenetes látvány!

A bal oldali képen éppen az 1992-es régi határvonalat jelölik, a mai gleccser széle pedig még jóóóval messzebb volt, mint ahogy a képen látszódik!

A színek viszont továbbra sem okoznak csalódást, itt például valami csodás zöldes szín fogadott minket. A távolban már látszódnak a gleccseren mászkáló emberek, hangyanagyságban, így mi is gyorsra fogtuk a sétánkat, hogy mihamarabb gleccsert érjünk.

Kis lépés az emberiségnek, nagy lépés a családunknak: első gleccsertúránk sikeres "földetérése". Hihetetlen élmény volt!

amikor először gleccsert értünk
Athabasca Glacier
Athabasca Glacier, döbbenetes óriás!
Széltépázva az Athabasca gleccseren
Skywalk
Athabasca Glacier Skywalk
Ice Explorer
Athabasca Glacier

Két másfajta módon is megcsodálható a gleccser: egyrészt egy monstrum járgány, a gleccserjáró (Ice Explorer) fedélzetéről, valamint a Skywalk nevű üvegaljú körhídról. A gleccserjáróval tavaly történt baleset után nem is vágytunk nagyon rá, a Skywalk pedig sok mindenki szerint kihagyható -- igazi élményt a végtelen jégpáncél bebarangolása jelent. :)

kép, csak az arányok kedvéért
A kanadai vér itt is megmutatkozik: papucsban minden időben! 😁

További infókat a lenti linken találsz angolul, ha felkeresnéd ezt a gyönyörű régiót:

Itt pedig kirándulás-csomag árak, többek között a Skywalk-ra és az Icefield Exlporer-re:

A Jasper Nemzeti Parkot bemutató sorozat részei, egyelőre még csak képanyaggal

Ha szeretnél értesülni a legújabb blogcikkekről, kérj értesítőt emailben a Kapcsolat oldalon!